top of page

מדוע כל כך קשה לעסקים הקטנים והבינוניים להתקיים ולשרוד בישראל


ישראל 2019 - עובדות !


- בכל רגע נתון ישנם בישראל כ - 550,000 עסקים קטנים ובינוניים.

- עסקים אלה אחראים באופן ישיר על הנעת הכלכלה בארץ.

- עסקים אלה הם הבסיס העיקרי ליצירת הכנסות הממשלה ממיסים. הכנסות שאמורות לממן את הטיפולים הרפואיים של כולנו (מערכת הבריאות), את החינוך של ילדנו (מערכת החינוך), את הביטחון האישי שלנו (משטרה/בתי משפט/ מוסדות רווחה ועוד), וכן לספק לנו הגנה מפני אויבים מבפנים ומבחוץ (מערכת הביטחון/ צבא). ההכנסות הללו אמורות למעשה לממן שירותים חברתיים וציבוריים שהינם היסוד לקיומנו, הן כחברה בריאה והן כמדינה מתוקנת.


אם כך, נשאלת השאלה הגדולה : " מדוע כל כך קשה, באופן כללי, לעסקים הקטנים והבינוניים להתקיים ולשרוד ?

- מדוע כל יום הוא מלחמה קיומית (מדוע עסקים רבים מתקיימים בקושי) ?

- מדוע הן הבעלים של אותם עסקים והן העובדים של העסקים הללו כורעים תחת הנטל ?

כמו כן מדוע העסקים והאנשים הללו מוצאים עצמם נשחקים ע"י מיסוי גבוה וכן נתקלים, על בסיס יומי, באטימות של אותם גופים שאמורים לעזור להם ?

- ובעיקר מדוע קיימת אדישות נוראית למצבם באופן כללי ?


כיצד יתכן מצב בו בכל שנה מוקמים בישראל כ - 55,000 עסקים חדשים ועדיין המספר הכולל 550,000 של סך כמות העסקים הקיימים, לא גדל כבר מספר שנים, או לפחות לא גדל בצורה משמעותית ?


כיצד יתכן מצב שבאותה הנשימה אומרים גם שבכל שנה מוקמים כ - 55,000 עסקים חדשים וגם שבכל שנה נסגרים כ - 45,000 עסקים קיימים ?


מדובר בסטטיסטיקה אמתית המוכרת למשרד הכלכלה ולרשות לעסקים קטנים בינוניים, סטטיסטיקה שאף מפורסמת על ידי אותם גופים (המידע גלוי ונגיש לכל חפץ).


על פי הפרסומים של הרשות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, בכל שנה מוקמים כ - 55,000 עסקים חדשים ונסגרים כ - 45,000 עסקים קיימים, למעשה ברמה הלאומית, מדובר בצמיחה של 2% בשנה.


יחד עם זאת, אם נסתכל למציאות "בלבן שבעניים " נבין מהר מאוד שעל אף ה"צמיחה" המדוברת, בכל שנה נסגרים כ - 45,000 עסקים !!! ואם ניקח בחשבון שרק חצי מהעסקים הללו מעסיקים בין 1-3 עובדים (המספרים הרבה יותר גדולים!) הרי שמדובר על בין 20,000 - 30,000 עובדים, בקירוב, שמאבדים את מקום עבודתם וזאת לא כולל בעל העסק עצמו שנפגע מכך ובני משפחתו.


חשוב להבין שבסבירות די גבוהה אותם עובדים ימצאו מקום עבודה באחד מהעסקים החדשים שמוקמים במקביל (אחד מה - 55,000 החדשים) אך מה לגבי הביטחון התעסוקתי שלהם ? מה לגבי היכולת שלהם לקבל החלטות כלכליות בראיה קדימה (לשנה או שנתיים או בכלל).


נקודה נוספת למחשבה : "מה קורה עם אותם בעלי עסקים שנסגרו ובני משפחותיהם?"


בזמן שהעובדים שאיבדו את מקור פרנסתם ימצאו, בסבירות כזו או אחרת, מקום עבודה חדש, הרי שבעלי העסקים שנסגרו, ברוב המקרים, מוצאים את עצמם עומדים מול חובות כספיים כבדים הן לבנקים והן לעסקים אחרים עימם ניהלו קשרים עסקיים (ספקי סחורה /נותני שירותים וכו'), חובות שאין ביכולתם לפרוע!!! וכמובן שעובדה זו פוגעת ישירות גם באותם הספקים (עסקים אחרים). כך, למרות העובדה שעסקם של אותם הספקים לא נסגר בפועל, הוא עדיין עלול להיקלע לקשיים כתוצאה מכך ולהיסגר בהמשך הדרך.



כך ממשיך הגלגל להסתובב והמעגל נישאר סגור, ללא כל יכולת להיפרץ וללא כל יכולת לייצר שינוי משמעותי בר קיימא.





מה עושים ?

מספר בעלי עסקים מאסו במצב הקיים ולא הסכימו לקבל את הסטטיסטיקה או את העובדה שלא ניתן לייצר שינוי.


אותם בעלי עסקים הבינו כי כל עוד העסקים הקטנים והבינוניים יישארו חלשים (או מוחלשים) כלכלית, ולא יהיו מסוגלים להילחם ולקדם את עצמם, אז השינוי פשוט לא יבוא. בנוסף לכך, הבינו אותם בעלי עסקים, כי כל עוד יוקר המחיה בישראל יישאר ברמתו הגבוהה (דבר העומד בבסיסו של המצב הבעייתי הקיים) אזי גם אנשים שבעבר נחשבו עמידים (ביחס לגובה הכנסתם) ולפיכך נחשבו צרכנים "טובים ומקדמי עסקים", לא יוכלו להתקדם ולא יוכלו לקדם אחרים. עובדה אשר גורמת כבר היום, ותמשיך לגרום גם בעתיד, לאנשים לעשות ויתורים רבים בנוגע לסל הצריכה השוטף שלהם וכן גורמת להם להימנע מצריכת מוצרים ושירותים חשובים וטובים כגון : שירותי בריאות (טיפולי שיניים ואחרים), שירותי חינוך (מורים פרטיים לילדיהם, חוגים וכו'), שירותים חברתיים אחרים ועוד.


בעלי עסקים אלה החליטו לעשות מעשה אופרטיבי וחברו יחדיו לצורך איסוף המימון ההתחלתי הנדרש על מנת להקים ולייסד את גרוסלנד - עסקים, אנשים, קהילה, מיזם עסקי, כלכלי וחברתי אשר מטרתו אחת : "קידום וסיוע לעסקים קטנים ובינוניים (ולעסקים בכלל) על מנת לחזק אותם כלכלית וניהולית ובמקביל לרתום את אותם עסקים לעשייה משותפת במלחמה ביוקר המחיה ובשינוי המצב הקיים" .


לא מדובר בעוד עמותה התלויה בחסדם של גורמים אחרים או תלויה ברמת נכונותם של בעלי ממון לתרום כספים ולסייע לאוכלוסייה, שפעמים רבות מצבה הבעייתי הוא תוצר של פעולות שביצעו אותם גורמים ובעלי ממון. אלא מדובר בגוף עסקי, כלכלי וחברתי חזק, המושתת על קהילה תומכת ומקדמת, שחבריה הם מחד גיסא בעלי עסקים קטנים ובינוניים ומאידך גיסא אנשים פרטיים (לרוב שכירים), הפועלים יחד במטרה להניע ולחזק את הכלכלה האמתית ולפרוץ את המעגל הקיים.


כיצד עושים זאת ?

- לצורך כך פיתחה גרוסלנד פלטפורמה טכנולוגית ומקצועית הנגישה לכל מי שחפץ בכך.

- המערכת שפותחה ע"י גרוסלנד מאפשרת למשתמשים בה לקדם את עצמם ולקדם חברים אחרים בקהילה, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה חברתית.

- המערכת פועלת למען עסקים ולמען אנשים פרטיים (שאינם עסקים) בשני אופנים עיקריים להשגת המטרה (צמצום הוצאות והגדלת הכנסות).


עסקים

- המערכת מאפשרת צמצום מיידי של ההוצאות הכרוכות בניהולו, הפעלתו וקידומו של כל בית עסק שמצטרף (עצמאי/חברה/עבודה מהבית וכו') ובכך חוסכת לעסק באופן מיידי אלפי שקלים בשנה (ואף עשרות אלפים). זאת באמצעות הפעלת מערך של שיווק וקידום מכירות באמצעות ניהול קמפיינים שיווקיים חכמים ואיכותיים ( רשתות חברתיות : פייסבוק/אינסטרם/גוגל ועוד) שמטרתם להרחיב את מעגל הלקוחות הקיים של בית העסק.

- המערכת מספקת מערך טכנולוגי המאפשר ביצוע מכירות און ליין וסליקת כרטיסי אשראי. מערך זה מספק לבעל העסק דוחות וניתוחי פעילות המאפשרים לו לקבל החלטות ולשנות תהליכים אשר יביאו לקידום העסק (בכלל זאת פילוח לקוחות ותוצאות מכירות שביצע באופן עצמאי).

- בנוסף גרוסלנד מאפשרת לבעלי עסקים החברים בקהילה לעבור סדנאות ולקבל הכשרות מקצועיות בתחומים החשובים לניהול העסק ואשר יהפכו את הבעלים למנהלים מקצועיים וטובים יותר (על מנת להימנע מטעויות עסקיות שעלולות לסכן את העסק).


פרטיים

- צמצום מיידי של הוצאות מחיה שוטפות והוזלת יוקר המחייה ע"י קבלת הנחות מעסקים החברים בקהילה (הן על בסיס מיקום גאוגרפי והן בכל מקום קיים, על בסיס החברות בקהילה).

- הגדלת כוח הקנייה של החברים באמצעות מערכת תגמולים ההופכת אותם לשגרירי גרוסלנד בתוך הקהילה ומחוצה לה. המערכת הטכנולוגית מאפשרת לחבריה להיות פעילים ובכך להיות מתוגמלים על כל פעולה שמבוצעת על ידם במערכת ומקדמת הן אותם והן את שאר חברי הקהילה. מערכת תגמולים זו עוזרת לחברים להרוויח יותר ולהגדיל את סל הצריכה השוטף שלהם ושל בני משפחותיהם.

- בנוסף גרוסלנד מאפשרת לאנשים פרטיים ולבעלי משפחות לעבור סדנאות בניהול תקציב משפחתי וכלכלת משפחה וכמו כן סדנאות בנושאים אחרים כגון : משפחה וזוגיות, ילדים ועוד.



גרוסלנד ניוז: מה הזקן היה אומר על זה?

102 צפיות0 תגובות
bottom of page